Forebyggende arbeid

Forebyggende arbeid i barnehager –  

Smiso Troms tilbyr barnehagene i Troms fylke opplæring i forebyggende arbeid. Det er et pedagogisk tilpasset tilbud for barn i barnehagealder, som skal forebygge vold og seksuelle overgrep. Dette skal bidra til at barn får verktøy og språk til å kunne fortelle om det de opplever. Samlingene gjennomføres av ansatte i barnehagen etter at de har fått opplæring av Smiso. Det forebyggende arbeidet inneholder fem ulike samlinger med temaene; berøringer, følelser, vennskap, kroppen og hemmeligheter.  

Til stede under samlingene er det anbefalt at det er to ansatte. En som leder selve samlingsstunden og en observatør som skriver ned det som observeres. Det er barna som er den drivende kraften i samlingen, de ansatte skal ha en anerkjennende og undrende tilnærming til det barna forteller og uttrykker. De ansatte skal hjelpe barna til å holde samtalen gående, dette ved at de stiller oppfølgingsspørsmål til det barna forteller. Etter hver samling skal det settes av tid til etterarbeid. Dette kan være tegning, maling eller andre aktiviteter. Det som er fokuset i etterarbeidet, er at de ansatte skal ha tid til å gå rundt og snakke med barna.  

I samlingene er det barna som skal være den aktive parten, og de voksne skal lytte mest mulig.  

I praksis vil dette kunne beskrives gjennom at man i samlingen om berøringer starter med å spørre barna om de vet hva en berøring er. Med dette utgangspunktet vil vi la barna ta samtalen dit de ønsker. I grupper med barn i fem-seksårsalderen vil som regel samtalen gå med fin flyt uten hjelp fra voksne. Den voksne med ansvar for å holde samtalen i gang har da med seg noen spørsmål eller momenter som bør være med i samtalen for å gi den dybde. Disse vil være viktige å diskutere for å fange viktige nyanser i dette temaet for å gi barna mulighet til å utvikle sitt språk og forståelse. Et slikt spørsmål vil kunne være «er en god berøring alltid god, Uansett hvem som gjør den?». Dette spørsmålet er tenkt som en vei inn i samtaler om hvem som gjør hva, og for å se at kanskje noen berøringer er greit fra utvalgte personer. 

Etter samlingen er gjennomført(10-30min) går man rett i gang med et etterarbeid som er ment å gi barna en mulighet til å vise hva de har lært i samlingen. I selve samlingen er ofte bare noen av barna aktive, men vi ser at mange flere får vist at de kan når vi holder på med etterarbeidet. Disse etterarbeidene vil kunne variere form og omfang, men er tenkt som utgangspunkt for å dra samtalen/temaet ut fra samlingen til foreldre, slekt, andre barn eller voksne i barnehagen. Her er også en god mulighet for personellet i barnehagen å fange opp hvis noen ikke har får med seg det man har snakket om. I denne aktiviteten vil det være rikelig med muligheter for de voksne å interessere seg, og dra i gang samtaler rundt barnas prosjekter. 

Samlingene er lagt opp til 5 tema som alle er viktige trinn i utviklingen av språk og forståelse som muliggjør barnas egne evne til å si ifra. Vi anbefaler at man minst en gang i året går gjennom disse temaene, og at man gjør denne type samtaler og tema til en del av hverdagen i vår profesjonelle praksis. 

Foredrag og skoleundervisning 

Smiso har tilbud om undervisning, både for elever i grunnskolen og videregående skole, studenter på universitet, høgskoler samt til ansatte i hjelpeapparatet. En av Smiso sine målsettinger er å bidra til å øke kompetansen om incest og seksuelle overgrep. Vi tilbyr gratis undervisning, råd og veiledning for alle typer faggrupper, både på og utenfor senteret. Vi er en diskusjonspartner i forbindelse med konkrete (anonyme) saker eller overgrepsproblematikk generelt. Vi ser foredrags- og undervisningsopplegget som en viktig del av vårt arbeid, og vi har i løpet av disse årene tilegnet oss lang erfaring i å undervise, samt å gi råd og veiledning til de ulike faggruppene. 

Senterets målgrupper for undervisning er barne- og ungdomsskoler, videregående skoler, høgskole- og universitetsstudenter, personalgrupper samt diverse organisasjoner. De ulike undervisningsoppleggene varierer, og senteret lager derfor en egen undervisningspakke som er skreddersydd for de som ønsker våre tjenester. 

Når vi underviser barn og unge i grunnskolen, synliggjør vi problematikken for de dette gjelder aller mest, det settes på en naturlig måte på dagsorden i barnas egen hverdag og det drives et viktig forebyggende arbeid. Barn og unge som får hjelp i tidlig alder, har større sannsynlighet for reduserte senskader og senvirkninger, og at det vil medvirke til en bedre livskvalitet. 

I forkant av forebyggende arbeid på skoler, har Smiso formøter med lærere og om mulig også helsesykepleier, rektor og sosiallærer. Dette utvikler en god relasjon til skolene, som viser seg gjennom at vi inviteres tilbake år etter år. Samtidig ser vi en stor utfordring i å få mulighet til å tilby denne undervisningen til flere elever på enda flere skoler i vårt fylke.  

Vårt primære mål med undervisningen er ikke å avdekke incest eller seksuelle overgrep, men å drive forebyggende arbeid. Det er viktig at apparatet rundt elevene står klart, dersom det skulle komme frem at av elevene har vært utsatt for, eller lever under, overgrep, vold eller annen omsorgssvikt. 

Undervisningen er under kontinuerlig utvikling. Den er i all hovedsak dialogbasert, der elevene snakker 90 % og Smiso 10 %. Gjennom dialogen blir det enklere å lære elevene å sette egne ord på hva de tenker, opplever og føler. Slikt sett bidrar undervisningen til at barna får et språk og verktøy for å fortelle om det som er bra, og ikke minst, det som ikke er bra. 

Skoleundervisningen når ut til alle barn, uansett familiær, sosial eller kulturell bakgrunn. Vi får snakket med de barna som lever under vanskelige forhold, om viktigheten av å finne noen trygge voksne å fortelle til. Undervisningen kan også bidra til å forebygge at overgrep skjer, ved at vi informerer og påvirker potensielle overgripere i forhold til holdninger og viktig kunnskap om konsekvenser.